Allt och inget · Mina tankar · Vikt & träning

Vikten och motivationen

En härlig lördagsfrukost med bokläsning!

Sedan förlossningen har jag gått ner 23 kilo och har 16 kilo kvar innan jag når målvikten jag satt som är att väga 63 kilo till mina 160 cm. Det känns lagom och bra för mig. Om det bara hade handlat om siffran på vågen hade jag dock kunnat nöja mig nu, det är inte alls utseende eller siffror som motiverar mig nu. Faktiskt inte ens en smula, och det skulle jag aldrig trott förr, jag som jojobantat så mycket i mitt liv med enda motivation att ”bli smal och snygg”. Hur kommer det sig då att jag ändå vill gå ner i vikt, att jag vill tänka på vad jag äter och att motionera (KAN det vara världens tristaste ord?). Jo, kort sagt så vill jag fortsätta vara frisk, slippa svåra sjukdomar och jag vill leva så länge det tamejfan bara går. Jag ska finnas där för mina barn, barnbarn och förhoppningsvis även barnbarnsbarn tills de är totalless på mig. De ska få bryta ner mig i graven när jag är 104 bast! Så kanske är en blandning av närmar-mig-30-års-kris, dödsångest och hypokondri det som motiverar mig? Haha…

Det betyder i alla fall att jag måste minimera riskfaktorer som kan hindra mig från att vara frisk och leva länge. Övervikt är en sån riskfaktor, det är ju bara att facea. Det spelar ingen roll om jag är nöjd med mitt utseende när fakta är att fettet radikalt ökar riskerna för allt möjligt jobbigt som hjärt- kärlsjukdomar, cancer och alzheimers (allt detta finns i min släkt dessutom). Hannah Widell pratade om detta i fredagspoddavsnittet ”Att möta sanningen” vet jag. Kände igen mig så himla mycket. 

Boken man ser på bilden (Food Pharmacy, som även finns som blogg, otroligt läsvärd!) har lärt mig massor om vad jag bör mata kroppen med för att den ska må så bra som möjligt (i mitt fall att slippa ångestproblem, kräkningar, magknip och trötthet deluxe) och finnas till så länge som möjligt. Att så mycket av måendet (det mesta av immunförsvaret och signalsubstanserna tex!) sitter I TARMARNA och har att göra med huruvida man matar sina Luke Skywalkers eller Darth Vaders (goda eller onda bakterier). Det känns väldigt talande att från det att jag började äta bättre mat för cirka 2 veckor sedan har jag, som har en GAD-diagnos, vilket betyder generell ångest, inte haft ångest. Det är så sjukt ovant att jag nästan får ångest över att inte ha ångest (eftersom min hjärna tror att den är magisk och att den genom att ha ångest kontrollerar att inget farligt händer……..)! Jag har så himla mycket energi, det riktigt spritter i kroppen varje dag och jag hoppar runt som en tok bara för att jag orkar! Trots att jag har många uppvak på nätterna med kidsen och egentligen borde vara jättetrött. Magen är lugn och det är så ovant att inte ständigt ha ont, vara uppblåst, må illa, skynda till toaletten och så vidare. Jag äter på inga sätt perfekt utan har än bara uteslutit gluten och laktos, kastat ut pastan och riset, tänkt på att äta aningen mer grönsaker och ökat på mängden fett. Men bara de sakerna har gjort sån stor skillnad! 

Den enklaste och bästa vi gjort för vår hälsa är att jag och Emlan varje morgon gör smoothie, vilket vi i och för sig gjort ända sedan i vintras, men nu vet jag mer om vad jag ska stoppa i den för att den ska bli en riktig glädjebomb för våra Luke Skywalkers. Em får fylla mixern med goda bär, frukt och havregrädde och så fyller jag på med grönkål, kokosolja, ingefära, avokado med mera. Lite beroende på vad som finns hemma. Vi kör även på med tex gurkmeja, svartpeppar eller kanel. Dessutom toppar vi ju alltid med probiotika och D-vitamin efteråt. Win win för Luke, Emlan aka grönsakshataren som får i sig grönsaker alldeles problemfritt, min vikt, immunförsvaret med mera, med mera. Smoothie är dessutom den frukost som Emlan äter mest av, när vi åt macka och yoghurt på morgonen så petade hon bara i det och slickade av smöret i princip. Hur bra som helst alltså! Smoothien är helig på morgonen hemma hos oss. 

Jag kommer införa fler förändringar i kosten förutom det här, som att äta mer vegetariskt, mer grönsaker i regnbågens färger, mer fisk, bättre fett och så vidare. Men om förändringen ska hålla så kan vi inte göra allt på en gång, då är det dömt att misslyckas. Nu tar vi en sak i taget, det här är en förändring som ska hålla i längden!


Det är inte alltid så friktionsfritt att göra smoothie… men så är det ju, Em tycker i alla fall att det är kul och det är det viktiga. Till slut fick vi i alla fall ihop en jättegod äppelkaks-smoothie på äpple, osötat hemgjort äppelmos, havregrädde, kokosolja, kokosflingor, glutenfria havregryn, kanel och kardemumma! 

4 reaktioner till “Vikten och motivationen

  1. Hej! Nu har min bebis kommit. En stor kille som vägde 4,7 och var 55 cm lång! Det blev min första vaginala förlossning och alltså jag måste bara fråga: hur länge har man ont och känslan av att underlivet ska typ ramla ut? Fattar att det är olika men hur var det för dig? Är bara en vecka sen nu och det har blivit lite bättre men jag hade nog aldrig föreställt mig att det skulle vara så smärtsamt faktiskt.

    Hur serverar ni smoothien till Emilia? I ett vanligt glas? Blev peppad på att testa till dottern. 🙂

    1. Stort grattis!!! Så underbart med en liten kille, har ni något namn än? 😊 jag vet PRECIS vad du menar med att det känns som att allt ska ramla ut, det är jäkligt jobbigt… första gången tror jag det tog ca 5-6 veckor innan det försvann helt och då kunde jag inte ens gå längre än max en kilometer. Med Stella tog det bara 2-3 veckor innan det kändes okej, men det är nog väldigt olika för alla..

      Emlan får välja glas varje morgon, oftast blir det våra smoothiemuggar, Dvs glasburkar med handtag, lock och sugrör. Tror hon tycker det är kul 😊

  2. Tack! Nej, inget namn ännu men förhandlingar pågår. 🙂

    Åh, så länge! Men skönt att det faktiskt (förhoppningsvis) går över sen!

    Ska def testa smoothies någon dag. Vi kör med morgonvälling och macka och ibland yoghurt.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s