Allt och inget

Motion mot ångest 


Helt plötsligt idag när jag badade Semlan så kände jag bara att nej nu. Nu går jag ut och springer med en jäkla gång! Fick ett sånt sug! Så jag lassade över ungarna på Johan, tog på mig sport-BH och drog ut direkt. Jag har längtat så himla länge efter att få ta ut mig ordentligt men haft så svårt att komma loss eftersom min lilla Stella är så mammig och snuttig. Det gäller att passa på så fort hon är glad och nöjd! Hur som helst, jag bestämde mig för att springa så långt det bara gick, tills jag tog helt slut – 10 minuter tog det med en spurt på slutet för att det var så skönt.  Endorfinerna flödade! Nu har jag en utgångspunkt, nästa gång ska jag springa i 11 minuter, därefter 12 osv. Alltid öka en minut för varje träningstillfälle. Det känns rimligt! 

Förutom att jag sprang nu på kvällen så har jag börjat tänka på att vara aktiv i vardagen och samla på mig så mycket motion jag kan. Det är faktiskt enklare än man kan tro när man har småbarn – det är bara att följa deras tempo så får man sig en bra workout! Att klättra upp i klätterställningar, springa runt, hoppa, jaga varandra, försöka stå på huvudet och så vidare är helt klart bra träning. Plus att man blir poppis bland barnen 😉 

En anledning till varför jag blivit så pepp på motion och inte tappar motivationen för det är för att jag läst mycket om motion kopplat till mående på senaste tiden. Just nu läser jag Martin Ingvars bok ”Hjärnkoll på vikten” för att lära mig mer om insulin, fett, kolhydrater, signalsubstanser med mera och där fick jag bekräftat att motion har en rätt viktig funktion för vikten (inte mitt fokus dock) men framförallt på hur man mår fysiskt och psykiskt. Främsta anledningen till att jag vill motionera nu är för att jag en gång för alla vill bli av med ångesten som förföljer mig – det har gått upp för mig att det förmodligen beror mycket på kosten jag ätit och hur lite jag rört på mig. Att det nog finns en lösning på problemet. Sedan en vecka tillbaka äter jag glutenfritt, det hoppas jag ska hjälpa både med magen och psyket -och idag började jag även att utesluta laktos. Det ska bli intressant att se vad det ger! Det är skönt hur som helst att träningen inte alls handlar om att bli slimmad för mig, den motivationen hade inte hållit länge haha…

Imorgon ska jag göra en hälsokontroll XL via Werlabs, är så spänd på att se hur det egentligen står till med min kropp…

6 reaktioner till “Motion mot ångest 

  1. Vad spännande! Jag och Macke tänkte också göra hälsokontrollen via Werlabs nu i höst. Mamma har gjort den och är supernöjd. Hon har hypertheros så ville ha lite mer koll på värdena än vad vårdcentralen kan ge.

    1. Ja det är superbra att man kan göra ett sånt test, kändes så skönt att få svart på vitt att kroppen mår bra 😀 så det rekommenderar jag!

  2. Alla dessa prover tar ju ens läkare vid misstanke om sjukdom. (Tog typ alla dem sist jag var hos min läkare och utredde magen.) Tycker det är lite sorgligt att företag tjänar pengar på personers rädsla.

    Hoppas testerna visar att allt är bra. Och att magen blir snäll igen, vet hur jobbigt det är när den strular.

    1. Nja jag tror faktiskt inte att de tar alla de där olika testerna, det var över 30 st. Och jag gjorde det inte heller för att jag är orolig för min hälsa utan för att få reda på hur jag mår inombords, få se om det är något jag behöver förändra INNAN jag blir sjuk. Ville liksom inte vänta tills jag redan är det utan hellre förebygga, och jag tror det är själva tanken med företaget. Jag tycker det är bra i alla fall 🙂

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s