Vikt & träning

Början på viktresan 

Jag, dagen efter förlossningen

För två veckor sedan, när Stella blivit tre veckor gammal, så började jag att ta tag i vikten/kroppen igen efter graviditet och förlossning. Fram till dess hade jag gått all in så att säga, ätit skräpmat, glass, choklad, druckit läsk och juice dagarna i ända och inte heller hade jag kunnat röra mig ordentligt på väldigt länge. Med tanke på att jag var nyförlöst och dessförinnan hade foglossning alltså. Men för två veckor sedan kände jag mig alltså rätt mycket som vanligt i kroppen igen och då kände jag att det är dags att sluta skylla de dåliga matvanorna på graviditeten och att jag nyss fött barn. Det känns viktigt både av anledningen att jag vill gå ner i vikt men även att jag inte vill att Emilia och Stella får med sig såna kassa matvanor hemifrån! Nu är ju Emilia i en ålder där hon är väldigt påverkbar och vill äta det vi äter (och då inte det nyttiga direkt…), så det känns viktigare än någonsin att vara en bra matförebild.

Efter min förra graviditet tvekade jag länge på om jag skulle skriva i bloggen om min viktresa, jag vet att det är ett tabubelagt ämne. Men till slut valde jag att dela med mig i och med detta inlägg (som för övrigt är ett av mina mest lästa inlägg ever). Då lyckades jag gå ned 36 kilo, även om jag sen gick upp en del av det när vi bestämde oss för att försöka skaffa ett till barn och jag tänkte att jag ändå kommer gå upp i vikt och därför släppte på allt (sånt sjukt feltänk, har skrivit om det här). Den här gången vill jag vara öppen med viktminskningen redan från början eftersom jag känner ett behov av att berätta om det och gärna utbyta erfarenheter med andra i samma situation! 😊

Så här är det: jag har just nu 31 kilo att gå ner, 3 kilo tills jag gått ner allt jag la på mig under graviditeten (15 kilo), men alltså ytterligare 28 kilo innan jag ligger på normalvikt, den vikt som jag känner mig bekväm med. Jag har en deadline, den 27:e maj nästa år ska jag ha nått mitt mål, det är nämligen min bröllopsdag! för jo, nu har vi bokat bröllop! Det blir på Sånga Säby Hotell på Ekerö, men mer än så är inte bestämt ännu, så jag återkommer om bröllopsplaneringen 😊

Jag tänker i alla fall göra prick som förra gången, nämligen inte banta utan bara äta sund mat och röra på mig. Mina ”regler” är att bara äta tre mål mat per dag, jag räknar inte kalorier eller points utan kör på att lägga upp vad jag känner är en rimlig portion och äta den och inte mer än så. Jag äter ingenting mellan måltiderna, varken mellanmål, snacks eller fika så måltiderna måste vara så pass i storlek att jag klarar mig till nästa måltid. Jag dricker enbart vatten eller kaffe med mjölk, ingenting annat (förutom eventuellt något glas rosé eller så i sommar 😊). På det viset har jag levt i två veckor och inte ”fuskat” en enda gång hittills, jag känner nämligen inte att jag behöver det eftersom jag äter all sorts mat och inte begränsar mig till exempelvis kalorisnål mat. Den mat vi äter kommer varannan vecka från Linas matkasse, vi kör deras flexitariankasse som vi tycker är grymt god och bra, och varannan vecka planerar vi själva recepten och storhandlar. På så sätt garanterar vi att vi får i oss god och nyttig mat, perfekt för oss.

Det som tillkommer är att börja träna efter mammamageappen. Träning är det jag har absolut svårast att få rutin på så än har jag inte lyckats få ändan ur. Och efter sommaren är tanken att jag ska köpa träningskort på Sats eftersom de har mammamagepass som heter ”Strong mama” som jag vill börja med för att sedan köra vidare med annan rolig träning när diastasen gått ihop sig. Jag har fortfarande inte riktigt kommit på hur jag ska kunna ta mig tid att träna med en 2-åring och en ammande bebis att ta hand om, men tänker att det löser sig… Antingen får jag lämna in Stella på minisats på dagtid eller pumpa ur bröstmjölk på flaska så att Johan kan ta båda barnen på kvällstid? Det återstår att se.

Men så här ser min plan ut just nu helt enkelt, det känns sjukt bra eftersom jag vet att jag är så grymt bra på att hålla motivationen uppe när jag väl börjat. Kommer att hålla er uppdaterade om hur det går 😊

Jag och min kusin Rebecca på midsommar för 6 år sedan…

I London för 6 år sedan. Använder de här bilderna som någon form av målbilder. Jag vet att jag kände mig stark, bra och fin här nämligen eftersom jag hade en vikt jag trivdes med och tränade ett par dagar i veckan.

2 reaktioner till “Början på viktresan 

  1. Låter sunt och bra tycker jag! Angående träning så har jag världens bästa tips som jag och Macke kör efter nu. Vi vill båda träna men efter allt vardagsmojs, hundpromenader osv så är det meckigt att hinna med att båda ska gå iväg och träna. Bra ibland såklart men inte alltid det hinns med. Men då går vi till lekparken bakom oss. Billie-Lo får leka i lekparken, Nelson sover för det mesta i vagnen och vi tränar! Burpees, squats, springa upp och ner i en trappa osv osv. En lekpark har dessutom massa bra verktyg!

    1. Vilket bra tips! Kanske funkar på bara en förälder också, Johan är nämligen ännu mer omotiverad till träning än jag så tror inte jag får med mig honom hehe. Men så länge man har ett öga på ungarna bör det ju funka!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s