Allt och inget · Vikt & träning

Att gå ner i vikt efter graviditeten

Jag har länge känt att jag vill skriva lite om vikt och kropp efter graviditeten men det är ju för det första tabu och dessutom väldigt svårt, vill absolut inte att någon ska må dåligt över det jag skriver även om jag inser att det kan bli så ändå. För jag anser att man måste få prata och skriva om det här och inte bara låtsas som ingenting och gömma undan det. Men det bästa rådet om det gör en ledsen är väl kanske att inte läsa såna bloggar eller inlägg som gör en ledsen eller stressad. Vikt- och träningsbloggar gör mig bara peppad så själv läser jag dem gärna. Eftersom jag fick en fråga om hur jag gått ner i vikt så tar jag tillfället i akt och skriver om det här, läs eller strunta i det – det är helt upp till dig! 🙂

Min vikthistoria ser ut så här: jag har alltid varit normalsmal fram till slutet av tonåren ungefär då jag började gå upp mycket i vikt, sedan dess har jag varit en jojobantare av rang. Inte lite heller, inga 3 kg upp, 3 kg ner – nej, 25 kg upp, 25 kg ner, 15 kg upp, 8 kg ner, och så vidare. När jag skrev in mig på MVC vägde jag mer än någonsin, jag hade inte vägt mig på ett halvår så jag hade ingen aning innan. Att inte väga sig brukar rekommenderas för att man ska må bättre kring vikten, för mig funkar inte det för då släpper jag alla spärrar och går upp massor i vikt. Det var vad som hade hänt. Ovanpå det gick jag upp 20 kilo under graviditeten och hade då en sammanlagd övervikt (jag räknar från högsta BMI-gränsen på 25) på 43 kilo. Det är jävligt, jävligt mycket mer än jag någonsin trott att jag skulle väga. 108 kilo på en 160 cm-kropp…. Är inte sunt på något sätt.

Jag valde att inte väga mig under graviditeten eftersom jag ändå inte skulle kunnat göra något åt viktuppgången, därför ansåg jag att det bara skulle göra mig ångestfylld och stressad av att veta det. Men jag anade ju. Insåg att den livsstil jag hade absolut inte fick följa med mig in i småbarnslivet. För hur skulle jag orka med livet med barn då? Jag orkade inte böja mig ner, kunde inte sätta mig på golvet, komma upp ur soffan själv… Allt var jobbigt. Jag bestämde mig redan innan förlossningen för att börja leva ett nytt, mycket mer aktivt liv när bebisen kommit. Dagen före förlossningen råkade min tillfälliga barnmorska avslöja min vikt för mig, 108 kilo. Det sved, men gjorde mig ännu mer motiverad att göra en förändring. Jag tänkte ta tillfället i akt att gå ner även den övervikt jag hade sedan innan! Efter förlossningen blev jag golvad av hur ONT det gjorde mellan benen när jag gick. Och efter en graviditet präglad av stillasittande pga fruktansvärd foglossning orkade jag ingenting. Men jag längtade efter att kunna välja själv hur långt jag ville gå och vad jag vill göra, inte att min kropp skulle diktera det genom att vara svag och tung. Med 43 kg övervikt var jag tvungen att gå ner i vikt.

12 kilo försvann av sig själv efter förlossningen, sedan stod jag stilla i vikt. Jag insåg att jag var tvungen att anstränga mig och sluta äta massvis med choklad, bullar och dricka läsk varje dag. Börja laga mat istället för att äta färdigmat, McDonalds och pizza. Jag ville absolut inte banta på något extremt sätt, framförallt eftersom jag ammade (ammar) och det tydligen kan frigöras gifter som går över i mjölken (?) om man går ner i vikt för fort. Det jag bestämde var följande:

– Att beställa hem Linas Matkasse VARJE vecka för att på så sätt tvingas laga mat från grunden som dessutom är nyttig och innehåller hela kostcirkeln.
– Att endast äta tre mål mat om dagen, absolut inga mellanmål och inget småätande. Därför ska måltiderna vara så pass att jag håller mig mätt till nästa måltid.
– Att lägga upp en normal portion mat på tallriken och inte ta om bara för att det är gott
– Att inte köpa någon annan fika än kaffe eller vatten på café (vanlig mammaledighetsfälla annars hehe).
– Att promenera längre och längre för varje dag, jag motiverade mig med att lyssna på poddar med Em i sele eller vagnen. Jättehärligt!
– Att träna en gång i veckan med Stronger Mama.

Knappast något extremt, bara helt vanlig kosthållning. Jag var så jäkla motiverad att jag höll de här reglerna utan problem mesta tiden faktiskt. Visst hände det ibland att jag föll till föga och åt någon efterrätt men eftersom jag väger mig varje dag numera så märker jag direkt när jag tabbat mig. På detta sätt gick jag ner cirka 5 kilo i månaden. Just nu ligger jag på cirka -33 kilo som jag verkligen jobbat för att bli av med. Och herregud vad bra jag mår redan nu! Jag är gladare, kan röra mig hur mycket som helst upp och ner från golvet, orkar gå hur långt som helst och jag orkar bära Emilia. Mina ryggbesvär har blivit så mycket bättre… Allt har blivit bättre! Jag har ett par kilo kvar tills jag nått en vikt jag kan acceptera, men jag har gjort ett hästjobb och jag är riktigt stolt över mig själv! Till de som vill gå ner i vikt efter förlossning vill jag säga att det absolut går, det ÄR jobbigt men så värt det!

UPPDATERING 2016-10-02:

Eftersom detta är mitt mest lästa inlägg någonsin och fortfarande läses av många så vill jag uppdatera om min viktminskning efter min andra graviditet. Jag har testat lite olika metoder, bland annat LCHF, men kommit fram till att det som funkar bäst för mig är att köra på samma principer som förra gången – att äta tre mål mat om dagen i rimlig storlek och ingenting annat samt att endast dricka vatten, te och kaffe – men förutom det så äter jag inte alls lika mycket kolhydrater som jag gjorde när jag viktminskade efter förra graviditeten. Efter att ha läst ”Hjärnkoll på vikten” av Martin Ingvar (rekommenderas!) så insåg jag att man inte behöver vara LCHF:are för att förstå att man jobbar i motvind om man konsumerar mycket kolhydrater när man ska gå ner i vikt (för att inte tala om hur det påverkar humöret, magen med mera). Jag har därför kastat ut brödet, pastan och riset och försöker tänka på att äta mer grönsaker istället. Av boken och bloggen ”Food Pharmacy” av Lina Nertby Aurell och Mia Clase (även den rekommenderar jag starkt!) har jag också lärt mig mycket om vad som är bra att mata kroppen med för att den ska må så bra som möjligt för att jag ska både gå ner i vikt samt slippa ångest och magproblem. Det har även gjort mig intresserad av matens kvalitet, jag handlar gärna ekologiskt och så ”rena” produkter som möjligt utan konserveringsmedel, tillsatt socker och annat. I övrigt har jag inte någon tid för träning eftersom jag när detta skrivs har en MYCKET mammig 5-månaders, därför försöker jag bara vara så aktiv jag kan i leken med min vilda 2-åring – jag klättrar i klätterställningar, hoppar och springer runt med henne. Det är bra träning kan jag säga! Hittills har jag efter min andra förlossning gått ner 24 kilo (med 19 kilo kvar att gå ner), så det ger resultat! Fråga mig gärna här i kommentarerna om du undrar något, jag besvarar alla kommentarer 🙂

IMG_7656
Gravid i vecka 36 och över 100 kilo tung..

15 thoughts on “Att gå ner i vikt efter graviditeten

  1. Tusen tack för inlägget. 🙂 är ju verkligen regler man kan hålla. Inte orimliga mål. Ett sunt sätt som du säger. Är oxå en person som är galen i godsaker o småäter mkt. Så tack för att du delade med dig o jag ska definitivt testa. Mvh emma

  2. Jag är så grymt imponerad över det du åstadkommit med vikten (och hälsan!! Framförallt). Och blir inte ett dugg ledsen över att du delar med dig, tvärtom! Det är verkligen så inspirerande för mig som är långt ifrån bekväm i min kropp men älskar att småäta onyttigheter, äta mat och dricka söta drycker. Måste precis som du bara ge mig fasen på det. Känns så mycket mer motiverat när man ser dina fantastiska resultat utan alla knasiga dieter. Heja Heja!

    1. Tack för peppen Towe! Var lite nervös för att publicera det här inlägget hehe. Och självklart kan du fixa det, det gäller att hålla ut i typ 2-3 veckor, sen har man vant sig och tänker inte ens på det. Lovar! ❤️

  3. Sjukt bra jobbat! självklart man ska få skriva om sin viktresa. Enbart inspirerande och peppande.

  4. Fy fasen vad bra jobbat och vad duktig du är! Grymt bra jobbat och tack för mysigaste bloggen. Kram!

  5. Otroligt bra jobbat! Jag håller själv på att jobba bort mina gravidkilon (+ några otrivselkilon sen innan). Jag har tappat 7 kg och har ca 5 kg kvar. Jag gör på ungefär samma sätt som du 🙂

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s