Allt och inget · Vikt & träning

Att gå ner i vikt efter en graviditet

Jag har länge känt att jag vill skriva lite om vikt och kropp efter min graviditet men det är ju för det första rätt så tabu och dessutom väldigt svårt, vill absolut inte att någon ska må dåligt över det jag skriver även om jag inser att det kan bli så ändå. För jag anser att man måste få prata och skriva om det här och inte bara låtsas som ingenting och gömma undan det när man faktiskt har ett viktproblem. Det bästa rådet om det gör en ledsen är väl kanske att inte läsa inlägg som gör en ledsen eller stressad. För mig är det så att vikt- och träningsbloggar bara peppar mig, jag jämför mig inte speciellt mycket med dem utan inspireras mest och läser dem därför gärna. Så helt enkelt: läs eller strunta i det – det är helt upp till dig! 🙂

Min vikthistoria ser ut så här: jag har alltid varit normalviktig fram till slutet av tonåren ungefär då jag började gå upp mycket i vikt, sedan dess har jag varit en jojobantare av rang eftersom jag aldrig har hittat en balanserad och sund livsstil. Det är inte lite jag pendlat i vikt heller, det handlar inte om 3 kg upp, 3 kg ner – nej, snarare 25 kg upp, 30 kg ner, 15 kg upp, 8 kg ner, och så vidare. När jag blev gravid och skrev in mig på MVC vägde jag mer än jag någonsin gjort tidigare, jag hade inte vägt mig på ett halvår så jag hade ingen aning innan. Att inte väga sig brukar rekommenderas för att man ska må bättre kring vikten, för mig funkar inte det för då släpper jag alla spärrar och går upp massor i vikt, har väldigt lätt att förneka min storlek. Det var vad som hade hänt. Ovanpå det gick jag upp 20 kilo under graviditeten och hade då en sammanlagd övervikt (jag räknar från högsta BMI-gränsen på 25) på 43 kilo. Det är mycket mer än jag någonsin trott att jag skulle väga. 108 kilo på en 160 cm kort kropp…. Är inte sunt på något sätt.

Jag valde att inte väga mig under graviditeten eftersom jag ändå inte skulle kunnat göra något åt viktuppgången, därför ansåg jag att det bara skulle göra mig ångestfylld och stressad av att veta det. Men jag anade ju. Insåg att den livsstil jag hade absolut inte fick följa med mig in i småbarnslivet. För hur skulle jag orka med livet med barn då? Jag orkade inte böja mig ner, kunde inte sätta mig på golvet, komma upp ur soffan själv… Allt var jobbigt. Jag bestämde mig redan innan förlossningen för att börja leva ett nytt, mycket mer aktivt liv när bebisen kommit. Efter en graviditet präglad av stillasittande pga foglossning orkade jag ingenting. Men jag längtade efter att kunna välja själv hur långt jag ville gå och vad jag vill göra, jag ville inte att min trötta kropp skulle diktera det.

Efter förlossningen försvann 12 kilo av sig själv, sedan stod jag stilla i vikt. Jag insåg att jag var tvungen att anstränga mig och sluta ta varje chans till att få fika varje dag och äta stora portioner mat (mat är så gott!!). Jag ville absolut inte banta på något extremt sätt, bland annat eftersom jag ammade och det tydligen kan frigöras gifter som går över i mjölken (?) om man går ner i vikt för fort, men också eftersom jag vill vara snäll mot min kropp. Det jag bestämde var följande:

– Att beställa hem Linas Matkasse varje vecka för att på så sätt vänja mig vid laga bra mat från grunden som dessutom är nyttig och innehåller hela kostcirkeln. Fastnar annars lätt i pannkaka eller pasta-träsket.
– Att endast äta tre mål mat om dagen, inga mellanmål, inga efterrätter på kalas och inget småätande. Därför ska måltiderna vara så pass välplanerade att jag håller mig mätt till nästa måltid.
– Att lägga upp en normal portion mat på tallriken och inte ta om bara för att det är gott. Vilket är enklare när man har Linas matkasse tycker jag, för har man då en kasse för 4 personer tex så är det bara att måtta upp en fjärdedel och inte ta mer än det.
– Att inte köpa något annat än kaffe eller vatten på café (vanlig mammaledighetsfälla annars, hehe).
– Att promenera längre och längre för varje dag, jag motiverade mig med att lyssna på poddar med Em i sele eller vagnen. Jättehärligt!
– Att träna en gång i veckan med Stronger Mama.
– Att väga mig varje dag eftersom jag lätt tappar fokus på målet annars.

Knappast extrema åtgärder, jag har skapat de reglerna utifrån att jag vet hur min hjärna funkar, för att minska riskerna för snedsteg. Mellis funkar tex inte för mig, och har aldrig gjort. Det är alldeles för luddigt och leder ofta till att jag äter för mycket. Därav att jag väljer att lägga krutet på mina tre måltider per dag istället. För andra kan det vara annorlunda, men så funkar jag. Efter att jag börjat med detta var jag så jäkla motiverad att jag höll reglerna utan problem i flera månader. Visst hände det (väldigt sällan) att jag föll till föga och åt något jag inte borde, men eftersom jag väger mig varje dag så märker jag direkt när jag tabbat mig. På detta sätt gick jag ner cirka 5 kilo i månaden. Just nu ligger jag på cirka -33 kilo. Och herregud vad bra jag mår redan nu! Jag är gladare, kan röra mig hur mycket som helst upp och ner från golvet, orkar gå hur långt som helst och jag orkar bära Emilia. Mina ryggbesvär har blivit så mycket bättre… Allt har blivit bättre! Jag har ett par kilo kvar tills jag nått en vikt jag kan acceptera, men jag har gjort ett hästjobb och jag är riktigt stolt över mig själv! Till de som vill gå ner i vikt efter en förlossning vill jag säga att det absolut går, fundera på hur just du fungerar och planera runt det. Det är jobbigt, men så värt det!

IMG_7656
Gravid i vecka 36 och över 100 kilo tung..

15 reaktioner till “Att gå ner i vikt efter en graviditet

  1. Tusen tack för inlägget. 🙂 är ju verkligen regler man kan hålla. Inte orimliga mål. Ett sunt sätt som du säger. Är oxå en person som är galen i godsaker o småäter mkt. Så tack för att du delade med dig o jag ska definitivt testa. Mvh emma

  2. Jag är så grymt imponerad över det du åstadkommit med vikten (och hälsan!! Framförallt). Och blir inte ett dugg ledsen över att du delar med dig, tvärtom! Det är verkligen så inspirerande för mig som är långt ifrån bekväm i min kropp men älskar att småäta onyttigheter, äta mat och dricka söta drycker. Måste precis som du bara ge mig fasen på det. Känns så mycket mer motiverat när man ser dina fantastiska resultat utan alla knasiga dieter. Heja Heja!

    1. Tack för peppen Towe! Var lite nervös för att publicera det här inlägget hehe. Och självklart kan du fixa det, det gäller att hålla ut i typ 2-3 veckor, sen har man vant sig och tänker inte ens på det. Lovar! ❤️

  3. Sjukt bra jobbat! självklart man ska få skriva om sin viktresa. Enbart inspirerande och peppande.

  4. Fy fasen vad bra jobbat och vad duktig du är! Grymt bra jobbat och tack för mysigaste bloggen. Kram!

  5. Otroligt bra jobbat! Jag håller själv på att jobba bort mina gravidkilon (+ några otrivselkilon sen innan). Jag har tappat 7 kg och har ca 5 kg kvar. Jag gör på ungefär samma sätt som du 🙂

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s